3 SEO technieken die je zelf op je website toe kunt passen 

3 SEO technieken die je zelf op je website toe kunt passen 

Als je de beheerder bent van een website, dan ben je vast bekend met de afkorting SEO.
SEO staat voor Zoekmachine Optimalisatie (Search Engine Optimisation in het Engels) en kan je helpen eerder in de lijst van resultaten van de verschillende grote zoekmachines te verschijnen.
Dit is natuurlijk erg belangrijk, want weinig mensen gaan nog naar de tweede pagina met resultaten, over de derde en de rest nog maar te zwijgen.
Wil jij je positie in de zoekresultaten verbeteren, dan hoef je hier niet direct een dure web-programmeur voor in te schakelen.
Er zijn namelijk een aantal technieken die je gemakkelijk zelf toepast.

1. De kracht van zoekwoorden 

Het is erg belangrijk dat je allereerst aandacht besteedt aan zoekwoorden. Zoekwoorden zijn de termen waarop jij gevonden wilt worden en die gebruikers intoetsen in de zoekmachines om je te vinden.
Je bepaalt van tevoren welke zoekwoorden jij wilt toepassen.
Ben je bijvoorbeeld een schilder, dan is je belangrijkste zoekwoord natuurlijk ‘schilder’.
Hier voeg je dan een aantal langere zoektermen aan toe, zoals ‘schilder gezocht’, ‘schilder Arnhem’ of ‘schilder inhuren’.
Maak een lijstje van deze zoekwoorden en verwerk ze in je teksten.
Het is de bedoeling dat ieder zoekwoord 3 tot 5 procent inneemt van je teksten.
Ga je vervolgens teksten toevoegen, dan houd je dezelfde zoekwoorden aan en ook de mate waarin ze voorkomen.
Hoe meer tekst je op je website hebt, hoe gemakkelijker je gevonden kan worden door de zoekmachines.
Vergeet niet ook je zoekwoorden in je URL te verwerken en in de titels van je afbeeldingen.

2. Externe- en interne links 

Links zijn essentieel bij het verbeteren van je vindbaarheid.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen externe- en interne links en dit is een SEO-techniek die je gemakkelijk en snel kunt toepassen.
Daarnaast hebben je bezoekers er ook baat bij. 

  • Interne links: zorg ervoor dat de infrastructuur van je website goed is en dat de verschillende pagina’s naar elkaar verwijzen.
    Zorg er ook voor dat je meerdere links toevoegt naar je eigen pagina’s wanneer je nieuwe artikelen plaatst.
    Interne links verwijzen van jouw website naar jouw website en kunnen het verschil maken tussen een plaats op pagina 2 of pagina 1 in Google. 
  • Externe links: wees ook niet bang om in je artikelen links te plaatsen naar andere websites.
    Dit worden externe links genoemd.
    Zorg er wel voor dat deze links behulpzaam zijn en dat ze verwijzen naar een website met autoriteit.

 3. Klikratio en tijd op je website 

Als laatste kijken de zoekmachines nauw naar hoe vaak jouw website wordt geopend en hoe lang de bezoekers er dan op blijven hangen.
Is dit vaak en lang, dan zal je hoger worden gerangschikt in de zoekresultaten. Zoekmachines kijken dus ook naar het gebruik van je website en relateren dit aan de belangrijkheid ervan.
Probeer bezoekers te behouden met interessante foto’s, grafieken en animaties.
Je klikratio verbeter je door je paginatitels interessant en relevant te maken.

SEO

Alleen nog geduld 

Heb je deze technieken toegepast, dan kun je alleen nog achterover zitten en afwachten wat de resultaten zullen zijn.
Deze kunnen soms maanden later pas naar voren komen, want SEO gebeurt niet zomaar.
Gebruik je tijd nuttig en houd jezelf op de hoogte van alle belangrijke SEO nieuwtjes en veranderingen.
Maak aanpassingen op je website indien nodig.
Door actief met SEO bezig te zijn kun jij uiteindelijk ook belanden op de eerste pagina zoekresultaten van google.