5 actuele SEO technieken om je vindbaarheid te verbeteren 

5 actuele SEO technieken om je vindbaarheid te verbeteren

Als je een website beheert, dan heb je ongetwijfeld van SEO gehoord. SEO staat voor Search Engine Optimisation, of Zoekmachine Optimalisatie.
Als eigenaar van een site weet je hoe belangrijk het is dat deze door iedereen gevonden kan worden en dit kan alleen als hij naar voren komt bij de belangrijkste zoekmachines.
Sterker nog, het is het beste als dit op de eerste pagina is, omdat de meeste gebruikers niet verder kijken.
Om de resultaten te presenteren passen de verschillende zoekmachines algoritmes toe.
Door middel van SEO kun je op deze algoritmes inspelen en jouw website vindbaar maken.

De algoritmes 

Zoekmachines veranderen hun algoritmes regelmatig.
Zo was er voorheen een regel dat hoe vaker het zoekwoord werd gebruikt op de website hoe hoger deze voorkwam in de zoekresultaten.
Als gevolg gingen website eigenaren bepaalde zoekwoorden zoveel toevoegen dat de websites onleesbaar werden.
De zoekmachines hadden dit snel door en kijken nu alleen nog maar naar het gehalte waarin een zoekwoord naar voren komt.
Te veel, en de website wordt genegeerd.
Om misbruik te voorkomen passen zoekmachines dus regelmatig hun algoritmes aan.

5 technieken 

SEO speelt op deze algoritmes in en zorgt ervoor dat er op een subtiele manier een hoge positie kan worden bereikt in de zoekresultaten.
Wil jij aandacht besteden aan SEO, dan is het dus belangrijk dat je actueel bent met de materie.
Veel bedrijven huren hier iemand voor in, omdat SEO toch vaak ingewikkeld is en niet altijd even goede resultaten oplevert.
Je kunt de volgende 5 technieken alvast op jouw website toepassen. 

  • Gebruik zoekwoorden: bepaal van tevoren wat je wilt dat je zoekwoorden zijn. Dit zijn de termen die de gebruikers intypen en waarop je gevonden wilt worden.
    Deze zoekwoorden verwerk je in je teksten, maar niet te veel.
    Vergeet niet ook om je zoekwoorden te verlengen en om in plaats van bijvoorbeeld alleen ‘tekstschrijver’ ook ‘tekstschrijver gezocht’ of ‘tekstschrijver salaris’ te gebruiken. 
  • Veel content: websites die hoog scoren in de zoekresultaten hebben vaak een blog.
    Dit blog wordt gebruikt om het content gehalte te verhogen.
    Hoe meer tekst je hebt, hoe meer zoekwoorden de zoekmachine heeft om op te selecteren en hoe sneller je website naar voren komt. 
  • Externe- en interne links: links maken je website belangrijker in de ogen van de zoekmachines.
    Dat betekent dat de pagina’s van jouw website zelf naar elkaar moeten verwijzen, maar ook dat er externe links bestaan online naar jouw pagina.
    De beste manier om dit te doen is door of advertenties te plaatsen of door te betalen voor een benoeming in een blog.
    Voeg aan je eigen artikelen ook externe links toe en dan met name naar sites met autoriteit. 
  • Kies een goede host: als jouw website snel is, dan zal de zoekmachine hem sneller vinden waardoor hij hoger wordt geplaatst in de resultaten.
    Over het algemeen hangen snelle websites samen met de wat kwalitatievere en duurdere hosts. 
  • Verbeter de klikratio: hoe vaker er op jouw website wordt geklikt, hoe hoger deze naar voren zal komen in de zoekresultaten.
    Het is dus belangrijk dat je jouw pagina- en artikeltitels aantrekkelijk maakt.
    Dit doe je door getallen of symbolen toe te voegen en door er tussen haakjes een toelichting achter te zetten.

Geduld 

Als laatste is het belangrijk dat je geduld hebt en dat je rustig afwacht totdat je inspanningen hun vruchten afwerpen.
Je bereikt niet zomaar een hoge plek in de zoekresultaten, maar hoe meer interactie je op je website aantrekt, hoe beter het zal gaan.
Heb je alle instellingen goed gezet en is jouw website volledig SEO-klaar, dan zal je merken dat na een aantal maanden ook jij op de eerste pagina van de grote zoekmachines kunt belanden.